Столичен Омбудсман

Подайте жалба

Документи

Екип

Дейности

Бюлетин

Въпроси и отговори

Свържи се с нас

Адрес:  ул.  "11 август"  4,  ет. 3
София 1000
Телефон: 02/9873449, 02/9871341, 0887 873 962
Факс: 02/9862785
E-mail:
ombudsman@sofia.bg

Приемно време:
Всеки работен ден

От 09:00 до 17:00 ч.

Изтегляне на документа

  • Виртуална кухня
  • Становище по жалба за нарушено право на достъп до услугата „детска кухня“ за месец септември 2025 г.

      Жалба до обществения посредник (под № 99-Е/29.07.2025 г.) е за административно ограничена възможност за закупуване на ваучери за детска кухня за месец септември 2025 г. в Комплекс за детско хранене – Район „Люлин“. Сочи се, че срокът за закупуване на ваучери за месец септември е бил до 24 юли, вместо обичайния ред за заявка и плащане в предходния месец. За промяната родителят не е бил информиран своевременно. Към деня на узнаването за нея, системата вече била затворена и така детето му не може да ползва услугата през септември.

    В Контактния център на Столична община е подаден сходен сигнал на 30.07.2025 г., който е насочен към кмета на Район „Люлин“. В отговор подателят на сигнала е уведомен, че в системата „Виртуална кухня“ и на всеки пункт на територията на района има поставено информативно съобщение за сроковете, в които може да се закупят ваучери за детска кухня за септември 2025 г.

    Нормативно определеният регламент за работа на детските кухни е заложен в Закона за здравето, в Наредба № 26 от 18 ноември 2008 г. за устройството и дейността на детските кухни и здравните изисквания към тях и Наредба № 2 от 7 март 2013 г. за здравословното хранене на деца на възраст от 0 до 3 години в детските заведения и детските кухни, издадени от министъра на здравеопазването.

    В Столична община от 2022 г. е въведена електронната услуга „Виртуална кухня“, чрез която абонатите заявяват и закупуват купоните за храна само онлайн, на адрес https://vk.uslugi.io/

    В т. 5 от публикуваните в Електронния портал на Столична община, на е-адрес https://www.sofia.bg/en/w/uslovia-zapisvane-v-kompleks-za-detsko-hranene-vitos-1 Условия за записване в КДХ „Люлин“ е посочено, че „ваучери се заявяват и закупуват само в предходен за следващ месец за период от един работен месец или по-малко…“ Заявяването и заплащането на ваучери за следващ месец става до определена дата в края на месеца и след тази дата не може да се прави заявка за храна за следващия месец. В т. 6 са посочени случаите, в които кухнята не приготвя храна, като освен в санитарния, в почивните и в празничните дни, има възможност предварително да се обявяват и други дни.

    Срокът за закупуване в електронната платформа на ваучери за месец септември до 24 юли действително е обявен предварително, но не е ясно на какво основание, по каква причина и с какъв акт е разпоредено това. Потребителите на услугата „Виртуална кухня“ би трябвало да бъдат запознати с този акт и неговия издател. Ако е разбираемо и аргументирано затварянето на детската кухня и приготвянето на храна през месец август, то няма причина „Виртуалната кухня“ да не бъде активна през същия период с възможност за закупуване на ваучери през месец август за месец септември. Житейски обоснована е хипотезата някои родители, ползващи отпуски през месец юли (както е в конкретния случай), да не се запознаят своевременно със съобщението в електронната платформа и да пропуснат указания срок. При подобни изменения на срокове за закупуване и заплащане на ваучери администрацията следва да взима предвид обстоятелството, че почиващи абонати може да са извън обхвата на интернет. Бидейки извън София, те няма как да се информират и от съобщение в пункт за раздаване на храна. Това е обективна невъзможност за информиране и за своевременна реакция. Затварянето на електронната платформа през август ги лишава от повече от едномесечен достъп до единствения канал за заявяване на ваучери непосредствено преди месеца за получаването на услугата.

    Общинската администрация е доставчик на обществената услуга „Виртуална кухня“. С промяната на срока за заявяване и закупуване на ваучери за храна е трябвало да бъдат предвидени алтернативни възможности за абонати, които по обективни причини не са успели да се вместят в този срок. Като общински субект, доставчикът на услугата дължи на абонатите си логични, прозрачни и в обществен интерес действия. Налагането на по-ранен, нестандартен краен срок и невъзможността да се закупят и заплатят ваучери по установения ред в месеца, предшестващ месеца за хранене, представлява едностранно действие, с което се ограничава правото на потребителя на услугата за достъп до нея, което води до отрицателни последици за него.

    Общественият посредник приема за незадоволителен формалният отговор към подателя на сигнала в Контактния център на Столична община и отправя към кмета на Столична община и кмета на Район „Люлин“ следните предложения:

    - В конкретния случай на родителя да бъде предоставена възможност да закупи през текущия месец август ваучери за храна за месец септември. Ангажиментите за добро управление на Столична община и на столичните райони изискват прилагането на гъвкав подход при подобни случаи и следва и в другите общински комплекси за детско хранене да се въведе такава практика.

    - За предотвратяване на подобни проблеми в бъдеще, да бъдат извършени преглед и оценка на действащия административен режим и електронна система. При необходимост те да бъдат актуализирани по начин, който осигурява непрекъснатост на функционирането и достъпността. Това в най-голяма степен съответства на естеството и предназначението на предлаганата социална услуга.

     

    © Всички права запазени. Този сайт е създаден от Softech.