Регулацията на обществените отношения, свързани с организацията на движението на територията на Столична община, включително обществения превоз, зонирането, паркирането, ограниченията, контрола, принудителните мерки и наказанията, би следвало да бъде уредена в една наредба, чиито разпоредби да са ясни, недвусмислени и работещи. Раздробяването им в три отделни наредби на СОС ще породи затруднения в прилагането им, объркване и различно тълкуване на едни и същи понятия.
Към момента паркирането на територията на Столична община е регламентирано в две наредби на СОС: Наредба за организация на движението на територията на Столична община (НОДТСО) и Наредба за обществения ред при използване на пътни превозни средства по улиците, площадите и пътищата на територията на Столична община (НОРИППСУППТСО). Ако предложеният проект на Наредба за паркирането се приеме, СОС ще трябва да отмени текстовете в посочените две действащи наредби, които уреждат паркирането на ППС. Създава се пакет от подзаконови нормативни актове, с които се уреждат обществени отношения с местно значение, свързани все с приложението на един закон – Закона за движение по пътищата.
Действащите две наредби се осакатяват с отпадането на цели глави, а текстовете, уреждащи паркирането, контрола и санкциите, свързани с него, се обособяват в трета наредба. В останалата си част първите две наредби продължават действието си. В тях обаче се съдържат някои разпоредби, които пораждат колебания при прилагането им. Извън нормите за паркиране, и двете наредби съдържат раздели, които регулират едни и същи правила по еднакъв или подобен, но по-подробен начин, а понякога и противоречив: за организация на движението, за ограничение движението на ППС, за скоростта на движение. Например:
1. С проекта на Наредба за паркирането се внася предложение от НОРИППСУППТСО да отпадне Глава 4. Паркиране. Отпада и Раздел 6. Зони със специален режим на паркиране – „бяла зона”. Същевременно остава в действие чл. 4, ал. 3 от посочената наредба, където се допуска закриване на места за паркиране, включително в „бяла зона”, при определени случаи.
2. Проектите за временна организация на движението (ВОД) и графиците за строителство при извършване на строителни, ремонтни и други работи по пътните платна, се съгласуват със сектор „ОБД” при СО и направление „Пътна полиция – КАТ” при СДВР (според чл. 11, ал. 1 на НОРИППСУППТСО). Чл. 14 от НОДТСО обаче изисква проектите за ВОД и графиците да се съгласуват с Дирекция „Транспортна инфраструктура” и отдел „Пътна полиция” при СДВР.
3. Чл. 28, ал. 1, т. 2 от НОРИППСУППТСО забранява движението на автобуси с над 22 пътнически места в зона „Център” с изключение на граничните улици и булеварди от 7.00 до 19.00 ч. Съгласно чл. 28, ал. 1, т. 2 от НОДТСО се забранява влизането на същите автобуси до 21.00 ч. Разлика в крайния вечерен час има и предходната алинея 1. Използването пък на различните понятия – движение и влизане – създава противоречиво тълкуване и риск от нарушение. В т. 4 на същия чл. 28 от НОРИППСУППТСО е забранено движението на МПС в неработни дни от 8.00 до 17.00 ч. по пътищата в планината Витоша, докато НОДТСО забранява влизането на ППС в същите дни и часове.
4. НОРИППСУППТСО разрешава максимална скорост на движение до 90 км/час при определени условия (чл. 30, ал. 2), докато НОДТСО допуска максимална скорост не повече от 80 км/ч (чл. 5).
Конкретни предложения по проекта на Наредба за паркирането:
Признак на зрялост и съобразяване с обществените нагласи и очаквания е при нова регулация на определен вид обществени отношения да се внесат правила, гарантиращи преодоляването на неуредени досега или новопоявили се проблеми в градската среда.
1. Следва да се прецени не е ли дошло времето за пълна забрана за паркиране на ППС върху тротоари и в пешеходни зони. Кратък престой за товаро-разтоварна дейност би бил допустим при ясно изброени условия. Всекидневно столичани са свидетели на грубо погазване и на сега приетите норми за паркиране върху тротоар, ако остава лента за преминаване с определена широчина. Гражданите са принудени да се движат по пътните платна заедно с автомобилите и обществените превозни средства и са безпомощни пред необходимостта да лавират между колите. Ето защо предлагам да се преразгледа заложената в чл. 2, ал. 3 възможност за престой или паркиране на тротоари.
2. Предлагам да се преразгледа изискването на чл. 11, ал. 6 при подаване на заявление за издаване на стикер за безплатно паркиране на електромобили в зоните за платено почасово паркиране собственикът да представя част първа от свидетелството за регистрация на електромобила. Ако Дирекция „Местни данъци и такси” има връзка с регистрираните в КАТ електромобили, би следвало справката да се извършва служебно. Същото важи и при заявление за издаване на стикер за локално платено паркиране на МПС на живеещ в зона за платено паркиране – чл. 13, ал. 1, т. 3.
3. Изискването да се представя в копие и оригинал документ за настойничество и попечителство при издаване на карта за преференциално паркиране на МПС, превозващо лице с трайни увреждания (чл. 17, ал. 3, т. 3 и ал. 4) би следвало да се преразгледа за случаите, когато удостоверението за настойничество или попечителство е издадено от районната администрация. В такъв случай документът е наличен в административния орган, към който се обръща заявителят на услуга, и той би следвало да направи служебна справка.
4. Подобна е хипотезата при чл. 22, ал. 3 ,т. 3 и ал. 4 относно предоставяне на право на безплатно паркиране.
5. Обръщам внимание, че в Глава осма: Принудително преместване на ППС – би следвало да се заложи възможност за принудително преместване на всякакви ППС. В предложения чл. 35 се визира само за принудително преместване на МПС, което противоречи на цитираните в същия текст чл. 168 и чл. 171, т. 5 от Закона за движение по пътищата, които касаят ППС.
6. По повод постъпило в Приемната на обществения посредник предложение на гражданин, поставям на вниманието на общинските съветници да се обсъди възможността цената на винетния стикер за паркиране в зони за платено паркиране за граждани, които живеят в пешеходна зона, част от тези зони, да се редуцира или гражданите да бъдат освободени от заплащането й. Например живущите на бул. «Витоша», в отсечката между бул. «П. Евтимий» и ул. «Алабин», са затруднени при търсене на място за паркиране в съседните на входната врата към жилището им улици. При необходимост от товарене, разтоварване и пренасяне на багаж, носене на малки деца, придвижване на възрастни и болни близки от и до автомобила си, те са поставени в неблагоприятно положение спрямо живущите на улиците, където паркирането е разрешено в режима на съответната зона.
|