Обществено обсъждане на трети метродиаметър на София
В последните седмици на лятото излезе новината, че трасето на третия метродиаметър ще се обсъжда публично с гражданите на София. Похвално! Мнението на софиянци задължително трябва да бъде чуто за този важен проект, най-малкото, защото гражданите вече пропуснаха да се произнесат по първата и втората метролиния, а и по целия общ устройствен план на столицата. Въз основа на публичната до момента информация, трябва да отбележим няколко неща.
Първо, в организационно отношение е добре, че има предложени няколко варианта (виж http://sofia-agk.com/index.php?option=com_content&task=view&id=265&Itemid=26) с графичен материал и анализи, включително и на пътникопотока. Проблем обаче е, че все още не е уточнено кога точно ще се проведе дискусията, в какъв формат, каква ще бъде тежестта на изложените в обсъждането мнения и аргументи, ще могат ли да се допълват и коригират предложените варианти, кой и как ще вземе окончателното решение. Това не са детайли, а важни елементи на дискусията и трябва да се знаят от обществеността, за да може участващите да бъдат подготвени и пълноценни.
В техническо отношение отбелязваме факта, че във всички варианти станциите на третата линия се засичат със станции на първата и втората - съответно при СУ „Св. Климент Охридски” и при НДК. Тази забележка е в контекста на един от абсурдните варианти, който междувременно се завъртя и където станциите се разминаваха. Остава отворен обаче въпросът дали е по-добре първо да се фиксира трасето на метрото и след това да се приеме дългоочаквания Генерален план за организацията на движението или първо да се приеме ГПОД и едва след това, на базата на утвърдените маршрути на наземния масов транспорт, да се дискутира откъде да мине метрото. От една страна наземният транспорт е по-гъвкав, включително и инфраструктурата за него може да се изгради и адаптира по-лесно, но от другата страна стои настоящата практика с постоянните нагаждания на маршрутите и разписанията на превозните средства, до пълното объркване на камютърите.
Друг технически момент е, че един от основните мотиви да се подменят приоритетите при изграждането на първата линия – а именно да се изгради голям паркинг на входно-изходна артерия на София (в случая Цариградско шосе и станцията при Интер-експо центъра) - е изцяло пренебрегнат във фаворитизираните варианти 4а и 4б. Такива паркинги задължително трябва да се изградят на бул. Цар Борис и бул. Ботевгардско шосе, които са „портите” на София за северна и югозападна България.
И това са само част от въпросите, които могат да се повдигнат в навечерието на предвиденото обсъждане. Сигурен съм, че гражданите ще предложат още много ценни забележки и идеи.
Ангел Стефанов
08.09.2011 |