Актуалният от години дебат за организацията на паркирането в София през последните седмици навлезе в нова фаза. Оформилият се политически консенсус около идеята в София да има синя, жълта и зелена зона за паркиране с различни цени, в зависимост от териториалния им обхват, се приема противоречиво от гражданите (според НЦИОМ) но това е сполучливо решение, особено в контекста на интензивното строителство на метрото. За съжаление, вариантът да се ограничи максимално паркирането на открито в центъра на столицата отново не се обсъжда сериозно, при положение, че това е единствената възможност да се отключи частният инвеститорски интерес за строителство на подземни и многоетажни паркинги.
Открит като че ли остава въпросът за регламентацията на паркиране на собствениците на жилищни имоти в обхвата на различните зони. Тук всяко решение ще наруши съответни права. От една страна, ако тези собственици се обезпечат с преференции, това ще дискриминира всички останали жители и гости на столицата. От друга обаче, ако живущите в центъра не могат да паркират около домовете си, това ги поставя в неравностойно положение, спрямо живущите в жилищните комплекси. Изходът от тази дилема не трябва да е базиран на принципа на най-малкото съпротивление, подкрепа за центъра за сметка на периферията или на буквоядската съдебна трактовка, че заплащането на преференциална такса следва да гарантира строго определено парко-място. Правилният подход изисква комбинация от уталитаризация и баланс на интересите на всички страни в този процес, като надявам се, този анализ няма да бъде подценен от отговорните фактори.
Далеч по-простичко е решението на другия казус от въвеждането на трицветното зониране, който засега въобще не се коментира. Ако наистина новата организация на паркирането доведе до 20-25% намаление на трафика към центъра, респективно по-малко паркирани автомобили, логично е да попитаме кои площи трябва да се разтоварят от паркирани автомобили. Моята преценка е, че на първо място трябва да се освободят всички тротоари, които все още се ползват за паркиране. И на следващо място – символични за София места, които определят облика на града и са привлекателна точка за всички туристи - площадите Александър Невски и Александър Първи. Именно разчистването на площадите от паркирали автомобили, ще даде онзи вторичен ефект от започналата реформа, който ще убеди софиянци в нейния смисъл и полза.
Ангел Стефанов
Правомощия
Общественият посредник на територията на Столична община съдейства за спазването на правата и законните интереси на гражданите пред администрацията на Столична община, районните администрации и Столичния общински съвет.
Общественият посредник приема жалби на граждани, извършва проучвания по жалбите и дава становища, предложения и препоръки до органите на местно самоуправление и местната администрация.
още...
Правомощията на обществения посредник не се отнасят до доставчиците на обществени услуги, приватизацията и дейността на общинските дружества, междуличностни спорове, съдебни процедури и до работата на държавните органи.
По въпроси, които засягат дейността на органите на местното самоуправление и администрация в Столична община, общественият посредник може да се самосезира.
Желателно е, преди да се подаде жалба или сигнал до обществения посредник, за проблема да е уведомена компетентната общинска структура. За цялостен поглед върху проблема е желателно като приложения към подаваната жалба да се предоставят копия от официалната кореспонденция със съответните структури.